Plánujete novú kuchyňu? Chcete si ju „vymazliť“ do posledného detailu? Tak si hlavne pred samotnou rekonštrukciou dajte pozor, komu premenu kuchyne zveríte do rúk. Remeselníkov je všeobecne na trhu nedostatok a tých kvalitných ešte menej.
Než sa pustíte do prestavby, urobte si prehľad o možnostiach, ktoré máte. Rozmyslite si dobre, čo potrebuje vymeniť a opraviť. Okrem samotnej kuchynskej linky sa zamerajte aj na vybavenie, spotrebiče a stavebné materiály, ktoré budú potrebné. Na pomoc si vezmite meter, ceruzku a papier a priestor dôkladne zmerajte a zakreslite do podrobného plánika. Nespoliehajte sa iba na jedno, spravidla najbližšie, kuchynské štúdio. Urobte si čas a navštívte ich radšej niekoľko. Oslovte Najremeselníkov. Lepšie sa tak zoznámite so sortimentom, ktorý je na trhu, službami a cenami. Nejde len o samotné kuchynské linky, ale aj vhodné materiály a kvalitu aj typy kovania.
Dohodnite si detaily
Z remeselníka by ste mali mať dobrý pocit už pri komunikácii. Berie vám telefóny? Keď sľúbi, že zavolá, urobí to? Reaguje na neprijatý hovor? Rozhodne si vyhľadajte referencie, aby ste informácie o kvalite odvádzanej práce mali z prvej ruky. Nenajímajte si remeselníkov bez zmluvy. Správne formulovaná zmluva o dielo vám ušetrí plno starostí a peňazí pri prípadných reklamáciách. Venujte veľkú pozornosť popisu prác a dodaných materiálov. V zmluve trvajte na tom, že firma sa bez vášho súhlasu nebude púšťať do náhradných riešení. Zmluva by mala obsahovať aj technickú dokumentáciu (ak je nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankcie pri ich nedodržaní a požiadavku viesť stavebný denník, ktorý bude každý deň k dispozícii. Nezabudnite uviesť aj klauzulu o odvoze odpadu.
Väčšina firiem chce zálohu vopred. Dohodnite si, že budete za odvedenú prácu platiť priebežne a na záver si necháte motivačný doplatok, napríklad 15 % z ceny, ktorý vyplatíte po odovzdaní hotového diela a odstránení všetkých chýb a nedostatkov.
Prípady rozčúlených a napálených zákazníkov si môžete prečítať TU a na ukážku pre vás máme dva príbehy, ako by rekonštrukcia nemala vyzerať.
Martýrium s kuchyňou na mieru
„Nechali sme sa nalákať na akčnú ponuku kuchynského štúdia Gorenje na Vinohradskej ulici v Prahe 2. Spočiatku všetko prebiehalo v pohode, v štúdiu sme navrhli zostavu skriniek a spotrebičov. Bohužiaľ sme nemali presné údaje o miestnosti, respektíve o jednom tupom uhle, ktoré zvierajú jej steny v zúženej časti. Preto sa vo vizualizácii tento uhol zapravoval ako pravý s tým, že sa následne upraví. Zaplatili sme zálohu, na čo prišli technici, ktorí si miestnosť zmerali a tvárili sa, že je všetko v najlepšom poriadku. Kuchyňa bola objednaná a po niekoľkých týždňoch, v deň, ktorý sme si dohovorili, prišli technici znova, aby ju zmontovali. A na povrch začali vychádzať problémy:
Dodaný sifón nepasoval do našej skrinky a bolo treba zaobstarať iný. Ak by sme si všetko nezariadili sami svojpomocne, ďalší mesiac by sme nemohli drez používať. Kvôli sifónu nebola zapojená umývačka.
Digestor sa nedal namontovať, pretože skrinka, ktorú priviezli, nebola pre tento druh prispôsobená – skrinku si odviezli a ďalší mesiac sme odsávač pár nemali.
Avšak najväčším zlyhaním bolo nedoriešenie onoho rohu, kde sme nepoznali uhol. Vznikol paskvil, pretože remeselníci jednak nedostali finálnu vizualizáciu, ale hlavne bol roh navrhnutý tak, že by niekoľko desiatok centimetrov bolo len zaslepených bez akéhokoľvek úžitku, na čo som nechcela pristúpiť.
Museli sme dokúpiť ďalšiu skrinku za skoro sedem tisíc korún, pretože štúdio neuznalo svoju chybu. Kuchyňa síce bola navrhnutá „na mieru“, ale od stola. A nikto sa nezamyslel nad tým, že by sa roh dal vyriešiť lepšie a účelnejšie.
Ďalší pokus o dokončenie kuchyne nasledoval po zhruba piatich týždňoch. Našťastie už sme nenarazili na žiadne podstatné problémy. Pánov sme požiadala, aby vzali do úvahy rozmery novej práčky, ktorá mala doraziť až o niekoľko dní. Mala šírku 60 cm a ja som chcela, aby po každej strane zostalo minimálne 2,5 cm miesta. Vraj bez obáv. Práčku sme tam ale sotva napchali, pretože niekto nevedel počítať.
Zvyšok kuchyne sme podľa zmluvy mali začať splácať mesiac po dokončení. Vyžiadala som si splátkový kalendár, a keď som chcela zadať trvalý príkaz, s hrôzou som zistila, že sú splátky naplánované už mesiac po prvom pokuse, keď kuchyňa rozhodne dokončená nebola, a my so splátkou teda nepočítali. Volala som do štúdia, predavač ma uisťoval, že to nevadí, že začnem splácať až teraz. Keď som po ňom chcela písomné potvrdenie, začal sa vytáčať, že to ešte musí prebrať s účtovným oddelením. Nakoniec som od neho potvrdenie do mailu našťastie dostala. Ani nie dva dni potom mi totiž poštou prišla upomienka, že sme nezaplatila prvú splátku, a bolo mi vyhrážané súdom a exekúciou.
Takže keď to celé zhrniem, bolo to veľké martýrium a naozaj nechápem, ako toto môže niekto v dnešnej dobe dovoliť. Zrejme je to tým, že kuchyňa si človek nekupuje denne, teda po nákupe je pre nich ako potenciálny zákazník nezaujímavý na ďalších x rokov. Kuchyňa ako taká nie je zlá, spotrebiče fungujú zatiaľ dobre a skrinky sú pekné. Bohužiaľ mnoho vecí bolo riešených kompromisom, čo pri kuchyni na mieru, ktorá práve preto stojí veľa peňazí, nie je v poriadku. Výkon teda za cenou dosť pokrivkáva. Keď si uvedomím, že pár kúskov preglejky stojí niekoľko tisíc, a porovnám to napríklad s prácou stolára… Ak budeme niekedy kupovať ďalšiu kuchyňu, určite ju budeme riešiť priamo s stolárom, a nie s kuchynským štúdiom.“
O peniaze ide až na prvom mieste
„Na ‘oprsklosť’ a drzosť remeselníkov si človek nejako tak zvykne, ale to, čo predviedol jeden remeselník, bol vrchol. Všetko nasľuboval, vybral zálohu 5000 korún a odvtedy sa po ňom zľahla zem. Sľúbil, že sa ozve a potvrdí termín realizácie, ktorý mal byť v budúcom týždni, však nezavolal. Volať som mu musel sám a remeselník sa vyhováral, ako to len šlo. Vraj mu to nevychádza, má toho veľa a navyše ešte nie je dodaná lišta, ktorá je potrebná (výhovorka č. 1).
Takto som ho telefónom naháňal asi tri týždne, než sme sa dohodli na ďalšom pevnom termíne realizácie. Keď sa tento dátum priblížil, volal, že mu to nevychádza, že sa to presunie na štvrtok, že dorazí o 9. hodine. Vo štvrtok o 11 hodine, keď ja na neho doma čakám, volá, že mu to nevychádza (výhovorka č. 2: kľaklo mu auto), že príde ďalší deň. Ďalší deň ráno volá, že bude mať hodinu oneskorenia, že mu nejde otvoriť dielňa. O hodinu neskôr však neprišiel, prišiel v polovici dňa, o štyri hodiny neskôr, keď bolo jasné, že sa práce za deň nestihnú. Keby prišiel iba neskoro, ospravedlnil sa a makal ako skrutku, tak by som to bral. Keď som vyjadril s jeho prístupom mierne znepokojenie, začal byť drzý a hovoriť, že ak sa mi to nepáči, tak že práce má dosť, materiál mi tu zloží a pôjde preč. To som si povedal, že s takýmto človekom naozaj spolupracovať nechcem. Vzal materiál a inštalovať som si ho nechal od inej príjemnejšej a skúsenejšej firmy.
Vyvrcholenie tragickej skúsenosti je, že ma remeselník okradol o peniaze. Pri odovzdaní materiálu mi povedal, že niečo zo zálohy zostalo, že mi tento zvyšok zašle na účet, ktorého číslo som mu dal. Sumu nezaslal, telefóny nedvíha, na smsky nereaguje. Už viac ako mesiac. Ak nechcete zažiť niekoľko týždňov tiahnuce sa utrpenie s výsledkom, že sa cítite ako handra na palici, s ktorou si „oprsknutý“ remeselník robí, čo chce, tak od tohto pána ruky preč.